Nasiona chia i ich dobroczynna moc

Nasiona szałwii hiszpańskiej, czyli nasiona chia ze strony www.bee.pl, mimo swojego niepozornego wyglądu, są źródłem cennych kwasów tłuszczowych. Przez wysoką zawartość błonnika doceniane są szczególnie przez osoby na dietach. Ich neutralny smak umożliwia tworzenie oryginalnych koktajlów i deserów – świetnie komponują się z owocami oraz mlekiem roślinnym. Jakie jeszcze właściwości posiadają nasiona chia i w jaki sposób należny je spożywać?

Właściwości nasion chia

Jak już wspominaliśmy, nasiona szałwii hiszpańskiej stanową doskonałe źródło kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6 w optymalnych ilościach – olej z nasion zawiera 30% kwasów Omega-3 oraz 40% kwasów Omega-6. Jest to idealna proporcja, która jest niezwykle ważna dla zdrowia ciała i umysłu. Dzięki temu, w organizmie zmniejszają się złogi cholesterolu ze ścian naczyń krwionośnych. Kwasy te są istotnie ważne dla koncentracji, pamięci, szybkiego myślenia oraz kreatywności. Zapobiegają depresji i demencji, a także sprawiają, że człowiek czuje się szczęśliwszy.

Chia jest również źródłem witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy. W swoim składzie zawiera witaminy: E, B1, B3, fosfor, wapń, magnez, cynk i żelazo. Nasiona cechują się również dużą zawartością łatwo przyswajalnego białka. Wysoka zawartość błonnika wpływa korzystnie na układ trawienny, pomagając w lepszym wchłanianiu się pokarmów. Między innymi dlatego nasiona chia są polecane osobom walczącym z otyłością i nadwagą.

Jak spożywać nasiona chia?

Nasiona powinny być namoczone w płynie przed ich spożyciem, w proporcjach 1:10. Dzięki temu możliwe jest wydobycie drogocennych wartości odżywczych. Cały proces powinien trwać około 2 godzin. W trakcie obserwacji ziarenek w wodzie, soku lub mleku, możemy zastanawiać się, dlaczego nasiona chia nie pęcznieją. Otóż potrzebują one sporo czasu, by wchłonąć wodę, a zbyt krótki czas przeznaczony na namaczanie, może sprawić, że nie zwiększą swojej objętości. Ważne jest również to, by co jakiś czas mieszać przygotowywaną miksturę.

Jakie nasiona wybrać?

Nasiona chia obecnie można znaleźć niemal w każdym supermarkecie i sklepie z ekologiczną żywnością. Przed zakupem jednak warto upewnić się, jaki jest skład podany na opakowaniu. Jest to szczególnie ważne dla osób, które są uczulone na niektóre produkty. Czasami w zakładach, w których pakuje się nasiona, znajdować się mogą substancje alergenne, podobnie jak w przypadku innych produktów. Taka informacja musi być zawsze podana na opakowaniu. Cena uzależniona jest zazwyczaj od pojemności, wpływ może mieć również rodzaj uprawy.

Liść zdjęcie od kroshka__nastya - pl.freepik.com