Poznaj zaskakujące właściwości nasion chia

Nie sposób nie zauważyć, że nasiona chia stały się ostatnio wyjątkowo popularne (https://www.bee.pl/9253-nasiona-chia). Nie ma się temu co dziwić, gdyż charakteryzują się one wszechstronnymi właściwościami. Możemy wykorzystać je również do wielu potraw. Ich atutem jest również neutralny smak oraz stosunkowo niska cena. Wysokiej jakości nasion poszukujmy przede wszystkim w sklepach z produktami ekologicznymi.

Z jakich właściwości słyną nasiona chia?

Nasiona chia są inaczej zwane nasionami szałwii hiszpańskiej. Znajdziemy je już niemal w każdym supermarkecie. Zaliczane są one do produktów z grupy superfoods. Nasiona te zawierają duże ilości tłuszczy oraz białka. Są to składniki niezwykle cenne w naszej codziennej diecie. Ich niezaprzeczalnym atutem jest wysoka zawartość cennych kwasów Omega-3. Zawierają także całkiem sporo dobroczynnych antyoksydantów, które walczą z wolnymi rodnikami. Znajdziemy w nich także magnez, cynk, fosfor, wapń czy żelazo. Dzięki zwartości tych wszystkich cennych składników możemy liczyć na właściwości antynowotworowe nasion chia. Nie sposób odmówić im również działania przeciwzapalnego, dzięki czemu okazują się przydatne w walce z wieloma schorzeniami rozwijającymi się na podłożu przewlekłego stanu zapalnego. Wreszcie, nasiona te okazują się niesamowicie przydatne w walce z cukrzycą i insulinoopornością. Nie sposób odmówić im także właściwości odchudzających. Dzięki temu przydają się osobom będącym na dietach.

Do czego wykorzystać nasiona chia?

Jak już wspomniano powyżej, nasiona chia nadają się do naprawdę wszechstronnego wykorzystania. Przede wszystkim możemy na ich bazie przygotować smakowity pudding. Do jego przygotowania możemy użyć zarówno mleka kokosowego jak i tradycyjnego. Nie ulega wątpliwości, że nasiona szałwii hiszpańskiej nadadzą się także jako dodatek do jogurtu czy muesli. Co więcej, nasiona szałwii hiszpańskiej z powodzeniem możemy dodać do sałatek. Są neutralne w smaku, dlatego możemy cieszyć się pełnią ich cennych właściwości bez obaw o to, że okażą się one niesmaczne. Jeżeli chcemy cieszyć się cennymi właściwościami, musimy zatroszczyć się o systematyczne spożywanie nasion chia. Jednorazowe spożycie nasion na niewiele się bowiem zda. Spożywanie nasion szałwii hiszpańskiej w nadmiarze również nie będzie wskazane. Pamiętajmy więc o tym, aby nie przesadzać z ich ilością. Nie spożywajmy więcej niż trzech łyżeczek nasion szałwii hiszpańskiej dziennie. W przeciwnym razie możemy narazić się na przykre skutki uboczne. 

Kwiat zdjęcie utworzone przez kroshka__nastya - pl.freepik.com
>>>

Nasiona chia i ich dobroczynna moc

Nasiona szałwii hiszpańskiej, czyli nasiona chia ze strony www.bee.pl, mimo swojego niepozornego wyglądu, są źródłem cennych kwasów tłuszczowych. Przez wysoką zawartość błonnika doceniane są szczególnie przez osoby na dietach. Ich neutralny smak umożliwia tworzenie oryginalnych koktajlów i deserów – świetnie komponują się z owocami oraz mlekiem roślinnym. Jakie jeszcze właściwości posiadają nasiona chia i w jaki sposób należny je spożywać?

Właściwości nasion chia

Jak już wspominaliśmy, nasiona szałwii hiszpańskiej stanową doskonałe źródło kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6 w optymalnych ilościach – olej z nasion zawiera 30% kwasów Omega-3 oraz 40% kwasów Omega-6. Jest to idealna proporcja, która jest niezwykle ważna dla zdrowia ciała i umysłu. Dzięki temu, w organizmie zmniejszają się złogi cholesterolu ze ścian naczyń krwionośnych. Kwasy te są istotnie ważne dla koncentracji, pamięci, szybkiego myślenia oraz kreatywności. Zapobiegają depresji i demencji, a także sprawiają, że człowiek czuje się szczęśliwszy.

Chia jest również źródłem witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy. W swoim składzie zawiera witaminy: E, B1, B3, fosfor, wapń, magnez, cynk i żelazo. Nasiona cechują się również dużą zawartością łatwo przyswajalnego białka. Wysoka zawartość błonnika wpływa korzystnie na układ trawienny, pomagając w lepszym wchłanianiu się pokarmów. Między innymi dlatego nasiona chia są polecane osobom walczącym z otyłością i nadwagą.

Jak spożywać nasiona chia?

Nasiona powinny być namoczone w płynie przed ich spożyciem, w proporcjach 1:10. Dzięki temu możliwe jest wydobycie drogocennych wartości odżywczych. Cały proces powinien trwać około 2 godzin. W trakcie obserwacji ziarenek w wodzie, soku lub mleku, możemy zastanawiać się, dlaczego nasiona chia nie pęcznieją. Otóż potrzebują one sporo czasu, by wchłonąć wodę, a zbyt krótki czas przeznaczony na namaczanie, może sprawić, że nie zwiększą swojej objętości. Ważne jest również to, by co jakiś czas mieszać przygotowywaną miksturę.

Jakie nasiona wybrać?

Nasiona chia obecnie można znaleźć niemal w każdym supermarkecie i sklepie z ekologiczną żywnością. Przed zakupem jednak warto upewnić się, jaki jest skład podany na opakowaniu. Jest to szczególnie ważne dla osób, które są uczulone na niektóre produkty. Czasami w zakładach, w których pakuje się nasiona, znajdować się mogą substancje alergenne, podobnie jak w przypadku innych produktów. Taka informacja musi być zawsze podana na opakowaniu. Cena uzależniona jest zazwyczaj od pojemności, wpływ może mieć również rodzaj uprawy.

Liść zdjęcie od kroshka__nastya - pl.freepik.com
>>>

Czy warto jeść nasiona chipa?

Nasiona chia, inaczej nazywane są nasionami szałwii hiszpańskiej. Słyną z tego, że znajdziemy w nim bardzo ważne dla organizmu kwasy tłuszczowe omega-3, magnez, żelazo, wapń, jak również ile innych ważnych witamin oraz minerałów. Nasiona chia, zaliczane są do grupy żywności funkcjonalnej, która znana jest również jako superfoods. Tem właśnie typ żywności, ma naprawę bardzo ważny wpływ na ogólny stan naszego zdrowia. W związku z tym, co powinniśmy wiedzieć o nasionach chia? Jakie są ich właściwości?

Czo musimy wiedzieć na temat nasion chia?

Nasiona chia pochodzą z rośliny, jaką jest szałwia hiszpańska. Roślina ta jest jednoroczna i ma białe, bądź też fioletowe kwiaty. Spotkać ją można w Gwatemali oraz w Meksyku, a uprawiana była już w czasach prekolumbijskich. Jest ona doceniana, właśnie ze względu na cudowne oleiste nasiona, w których można spotkać wiele wartościowych składnikach tłuszczu. W nasionach chia, znajdziemy około 34 procent tłuszczu, 20 procent białka oraz 25 procent miałka pokarmowego.  Jest ona również bogata w kwas tłuszczowe omega-3, a ma ich nawet więcej niż łosoś. Do tego opiewają one w przeciwutleniacze, takie jak na przykład kwercetynę oraz flawonoidy. Jak również znajdziemy w nich magnez, żelazo, fosfor, wapń, cynk, żelazo, jak i witaminę B1 oraz witaminę E. W oleju z nasion chia znajdziemy około 20 procent kwasów omega-3, jak również 40 procent kwasów omega-6, co stanowi odpowiednią równowagę egzogennych kwasów tłuszczowych.

Nasiona chia i ich właściwości

Trzeba wspomnieć o tym, że nasiona chia mają naprawdę bardzo dobre właściwości dla całego ludzkiego organizmu. Kwasy tłuszczowe, jakie znajdują się w nasionach chia, odpowiadają za odpowiednią pracę układu krążenia. Dzięki nim jest znacznie mniejsze ryzyko wystąpienia zawału serca oraz miażdżycy. Nie można również zapominać o wszelkich witaminach, jakie bardzo dobrze wpływają na nasz cały system.

Jeżeli będziemy spożywać regularnie nasiona chia w umiarkowanej ilości, to wówczas możemy znacznie obniżyć poziom cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi, jak również mają one wpływ na rozwój naszego układu odpornościowego, a ponadto mają one dobroczynny wpływ na nasz narząd wzroku. Kolejną właściwością tych nasion, jest opóźnianie procesów starzenia się komórek, ponieważ znajdują się w nich antyoksydanty, a więc przeciwutleniacze, które chronią nasz organizm przed pojawieniem nie wolnych rodników, które powodują, na przykład powstawanie nowotworów, czy też cukrzycy, w związku z tym warto spożywać je, ale z umiarem.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez kroshka__nastya - pl.freepik.com
>>>